فاجعه ای درس آموز !

وقتی در سال 88 زلزله شدید هائیتی رخ داد در پورتوپرنس عده ای دست به غارت مغازه ها زدند. بعدا نیز گزارشهایی از  بعضی جنایت ها و تجاوزها مخابره شد. این کشور فقیرترین کشور امریکای جنوبی است و نیمی از سکنه آن بیکارند . عده ای  این فقر فراگیر را علت آن رفتار نامناب دانسته اند.

اما نگاهی به حوادث طبیعی در سایر نقاط جهان و رفتار ساکنان آنها  حقیقت دیگری را عیان می سازد. به نظر می رسد فقر عامل درستی برای توچیه آن رفتار نامناسب نباشد. در چریان زلزله شیلی در دو سال پیش و طوفان کاترینا در سال 2005 و سیل انگلستان در 2007 رفتاری چون ساکنان پورتوپرنس در غارت اموال دیگران مشاهده شده است. بر اساس گزارش ها در این بعضی از این حوادث حتی پلیس هم مشارکت  داشته است.  به نظر می رسد شوک وارده از حادثه و قانون بقا ، این عکس العمل را پدید می آورد.

اما حوادث اخیر ژاپن واقعیتی دیگر را رقم زد. سه حادثه پیاپی که هریک به تنهایی می تواند یک کشور را به زانو در آورد در این کشور رخ داد. زلزله ای شدید که خاک ژاپن را دومتر چابجا کرد . سونومی که با ارتفاع ده متر ساحل را نابود کرد و بدنبال آن سانحه هسته ای که خاطره چرنوویل را زنده ساخته است . اما رفتار ژاپنی ها  و مسئولانشان  رفتار دیگری است.

هیچ موردی از غارت و جنایت گزارش نشده است. خبرگزاریها صف های منظمی را نشان می دهند که افراد برای گرفتن سهمیه یا خرید از فروشگاه ها تشکیل داده اند. ژاپنی ها در برخورد با این فاجعه سعی می کنند خون سرد باشند و از کلمات امیدوار کننده استفاده کنند و بر یکدیگر مهربانی کنند.  نخست وزیر ژاپن با چهره ای خسته اما امیدوار معمولا در حال سرکشی به فعالیت های صورت گرفته برای مقابله با این  فاجعه قرن است. دیروز تلویزیون ها  امپراتور ژاپن و همسرش را نشان می دادند که بدون خدم و حشم  و تشریفات از بعضی حادثه دیدگان دلجویی می کنند.

این واقعیت ها نشان می دهد که ملتی که به ” حرمت نفس و وفاق جمعی ” دست یافته باشد و مسئولان را با خود و کشور را از آن خود بداند می تواند معچزه کند. دور نیست که ژاپنی ها از این فاجعه نیز همچون جنگ دوم جهانی کمر راست کنند و عظمت و غرور دیگری را بیافرینند و برای نسلهای آینده شان به یادگار بگذارند.

5 نظر در “فاجعه ای درس آموز !

  1. فكر كنيم در بم يك زلزله آمد و چه شد …
    هنوز من نمي دانم اگر من جز حادثه ديدگان بودم چه مي كردم
    به دليل نبود اطلاعات توزيع امكانات به سختي انجام شد . شنيدم رانندگاني كه مسافر به اين شهر مي بردند از گرفتن كفش هاي خارجي دريغ نكردند.
    وا مصيبتا اگر تهران زلزله بيايد . چه ها كه نمي بينيم ؟

  2. دوستی میگفت سه ماه بعد از زلزله بم رفتم سیرجان(شهری دیگر از دیار کرمان) خانه مادربزرگم

    روی بسته های چای و قند و روغنش نوشته بود “برای زلزله زدگان بم”

    بیچاره پیرزن وقتی فهمیده بود چه میخورد بسیار گریسته بود که در عمرم یک لقمه شبهه ناک

    نخورده بودم چه رسد به مال و حق دیگری!!!!!!!!!

  3. روش‏شناسى رفتار با مردم از ديدگاه عنصرالمعالى،

    1. رعيت به عدل توان داشت و رعيت از عدل آبادان باشد كه دخل از رعيت حاصل مى‏شود؛ پس بيداد را در مملكت راه مده كه خانه ملكان از داد بر جاى باشد و قديم گردد و خانه بيدادگران زود نيست شود از بهر آنك داد آبادانى بود و بيداد ويرانى، و آبادانى كه بر داد بود بماند و ويرانى به بيدادى زود ويران شود؛ چنانك حكما گفته‏اند: چشمه خرمى عالم، پادشاه عادل است و چشمه دژمى پادشاه ظالم است.
    2. «و بر خلقان حق تعالى رحيم باش، اما بر بى رحمان رحمت نكن و بخشايش عادت مكن».
    «… بر دزد رحمت مكن و عفو كردن خونى روا مدار كه اگر مستحق خون نباشد تو نيز به قيامت گرفتار باشى». «هميشه در هر كارى كه باشى از طريق مردمى باز نگرد».

    3. «… و عزيز ديدار باش تا به چشم رعيت و لشكرى خوار نگردى». «و بر درد بندگان خداوند تعالى صبور مباش و پيوسته خلوت دوست مدار كه چون تو از لشكر و مردم نفور باشى لشكر از تو نفور گردند»

    آموزه‏هاى سياسى در قابوسنامه

  4. شماکه در کلاس هایتان از افشار یاد میکردید ،در اینجا یادی ازین بزرگ نمی کنید؟؟

    *****************************************************
    حق با شماست . واقعیت این است که اصرار داشتم که مطلبی در خور آن بزرگمرد بی ادعا تهیه کنم . غافل از آنکه فرصت ها بسان ابرها در گذرند !.

  5. در منوی سمت راست بخش پیوندها لینک سایت عطف کار نمیکند لطفا اصلاح فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.