ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی

جند سالی است که عضو کمیته اطلاع رسانی یونسکو هستم اخیرا مجموعه نامه هایی را دریافت داشتم که از آن میان بیانیه هانوی را برایتان بازنویسی می کنم. در ۱۴ مارس سال جاری میلادی جلسه ای در باره ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی در هانوی تشکیل شد. بیانیه انتهایی این اجلاس که ظاهرا از سوی یونسکو تشکیل شده برای ما کتابداران می تواند مفید و حساسیت برانگیز باشد.

بیانیة هانوی درخصوص ابعاد اخلاقی جامعة اطلاعاتی

شرکت‌کنندگان در اولین اجلاس منطقه‌ای آسیا – اقیانوسیه در زمینة ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی در مورد مجموعه‌ای از اولویتها برای منطقه اتفاق‌نظر دارند.

در مورد موضوع اول کنفرانس که به مسئله دسترسی جهانی به اطلاعات اختصاص یافته است:

اولاً: همه کشورهای منطقه را ترغیب می‌نمائیم به رعایت این نکته که به تلاشهای خود در جهت کاهش شکاف دیجیتال ادامه دهند، زیرا ضروری است که کلیه شهروندان در هر کشوری به طور یکسان در فواید

انقلاب اطلاعاتی سهیم باشند.

ثانیا: ما به اهمیت ترویج سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای در بین کلیه شهروندان واقفیم تا به این وسیله هر فرد بتواند از اطلاعات موجود استفاده نماید.

ثالثاً: ما معتقدیم که چند زبانگی در رسانه‌های جدید بایستی ترویج شود به طوری که همگان برخوردار از مزایای جامعه اطلاعاتی باشند.

رابعاً: ما مصر بر آن هستیم که شناخت ابعاد اخلاقی جامعه اطلاعاتی در تمام برنامه‌های آموزشی رسمی و غیررسمی در منطقه بایستی پیش‌بینی گردد.

خامساً: ما بر ضرورت (تدوین) و ترویج رویکردی با مشارکت کلیه ذینفعان در مورد کاربرد و به کارگیری فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی برای توسعه با هدف رفع نیازهای جوامع توافق داریم.

ثادثاً: گسترش عرصه عمومی اطلاعات را از لحاظ کمی و کیفی ترویج می‌نمائیم. ما خواهان برقراری تعادل بین حقوق مالکیت معنوی و حق کاربران در دسترسی به اطلاعات عرصه عمومی به ویژه اطلاعات انتشاریافته توسط بخش دولتی می‌باشیم.

درخصوص موضوع دوم کنفرانس که به آزادی بیان اختصاص یافته است:

اولاً: ما ضمن به رسمیت شناختن حاکمیت تک تک کشورها (دولت – ملتها) بر تعهد آنان به پایبندی به معاهدات و پیمانهای بین‌المللی برای ایجاد جامعه‌ای دانش محور و فراگیر تأکید می‌کنیم.

ثانیاً: ما کلیه کشورهای منطقه را به ارتقا و گسترش آزادی بیان و آزادی اطلاعات تشویق می‌نمائیم. زیرا این آزادی نه تنها فی نفسه دارای ارزش است، بلکه در تأمین سایر حقوق انسانی همچون دسترسی به آموزش، حفظ شرافت انسانی و آزادی مذهب و غیره نیز مؤثر است.

ثالثاً: ما پیشنهاد می‌کنیم که کشورهای منطقه ایجاد الگوهای ارتباطی دیگری را مانند الگوهای ارتباطی مستقل و محلی به عنوان مکملی بر روشهای موجود به منظور ترویج تبادل آزادی اطلاعات به کار گیرند.

رابعاً: ما پژوهشهای بیشتر و همکاریهای بین‌المللی، در ارتباط با آزادی بیان و نحوه همکاری سودمند کشورها در جهت تبادل اطلاعات و افکار را تشویق می‌نمائیم.

با توجه به مضمون سوم کنفرانس که به حریم خصوصی و مراقبت از آن متمرکز است:

اولاً: ما بر این باور هستیم که برداشتهای متفاوتی از حریم خصوصی فرد مابین دولت – ملتها و فرهنگهای متفاوت منطقه وجود دارند و ضمناً معتقدیم که حفاظت از حریم اشخاص و امنیت آنان، بیانگر نوعی ارزش مطلوب بین‌المللی می‌باشد.

ثانیاً: ما معتقدیم که همه شرکای ذینفع بایستی نسبت به موضوعات مرتبط با حریم خصوصی و حفاظت از اطلاعات شخصی آموزش دیده و مسئولیت شناس باشند.

ثالثاً: ما مصرانه خواهان آن هستیم که دولت – ملتها مجموعه قواعد حقوقی مرتبط با احترام به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی هر فرد را براساس شرایط داخلی هر کشور در چارچوب قواعد بین‌المللی وضع نمایند.

رابعاً: ما حامی تلاشهای جهانی برای مقابله با جرایم رایانه‌ای همچون پورنوگرافی کودکان، انتشار هرزنامه‌ها، … و رفتارهای غیراخلاقی هستیم.

مترجم: فرح جایدرپور

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هفتم خرداد 1387ساعت 7:52  توسط فریبرز خسروی  گفتگو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.